- Prop d'un 20% dels 230 inscrits són pilots estrangers, la majoria d'ells, italians, francesos i britànics

- El santjoaní Aniol Llamas, un dels principals atractius d'aquesta edició després d'obtenir els subcampionats d'Espanya i de Catalunya en la categoria cadet

- El Moto Club Abadesses continua treballant per demostrar que els 3DTS no tenen impacte ecològic i consolidar l'àrea de trial

El Moto Club Abadesses torna a organitzar els 3 Dies Trial Santigosa, una de les proves referents de trial de llarga durada i la segona més antiga del món d'aquest tipus, després de la celebració especial del 50è aniversari, l'any passat.

Com sempre, l'interès de la cita portarà a Sant Joan de les Abadesses més de dos centenars de pilots d'arreu del món, amb més de deu nacionalitats representades, entre les quals França, Itàlia, el Regne Unit, Països Baixos, la República Txeca, Suïssa, Alemanya, els EUA, Costa Rica i el Japó. L'entusiasme per la competició va fer que les primeres 100 inscripcions s'assolissin en tan sols vuit minuts i que, un cop se sortegen la resta entre les persones interessades, cada any es creïn llistes d'espera de pilots que s'han quedat fora, a l'espera d'una baixa.

3DTS 2023

La indústria del motor també hi serà representada amb les principals marques del mercat, que donen suport a l'organització i aprofiten la qualitat excepcional dels 3DTS com a aparador i també per a posar a prova nous models o peces. Tampoc se la volen perdre els pilots punters del mundial, que sempre que la competició oficial els ho permet, s'acosten a Sant Joan de les Abadesses en alguna jornada o altra.

Enguany hi ha confirmada la participació del guanyador de l'any passat, Arnau Farré (Sherco); Miquel Gelabert (GAS GAS); la pilot Berta Abellan (Scorpa); els veterans Amós Bilbao (Montesa) i Marc Freixa (Montesa), que compatiran amb els seus fills; el txec David Fabián (Beta); Gerard Trueba (Beta); Pablo Suárez (Montesa); el jove japonès Shinya Hirohata (Montesa); i el cadet estatunidenc i ferma promesa d'aquest esport, Rayon Land (Vértigo), entre d'altres. L'italià Matteo Grattarola (Vértigo), un pilot mundialista prendrà la sortida dissabte després d'arribar del Trial Indoor de Bordeus.

També cal destacar la participació dels pilots locals Aniol Llamas (TRS), que enguany ha quedat segon classificat tant del campionat d'Espanya com del de Catalunya en la categoria Cadet, i del junior Guillem Farrés (Beta), ambdós membres de l'equip Moto Club Abadesses - Planet Trial.

Amb tot, cal destacar que un dels atractius dels 3DTS és que es combinen zones de gran dificultat amb altres més senzilles i que una gran actuació d'un pilot no punter pot situar-lo disputant de tu a tu al capdavant.

Com és habitual, a més de la competició, el Moto Club Abadesses també ha organitzat exhibicions per fer caliu durant els tres dies de trial. Enguany, a més de l'exhibició de motos dissabte, també n'hi haurà una de bicicletes el divendres, les dues a la zona indoor de Can Crehuet.

Tot i la tradició dels 3 Dies Trial Santigosa, i l'impuls econòmic que suposa per als negocis d'allotjament, alimentació i restauració de Sant Joan de les Abadesses, que han d'atendre els pilots, motxillers, mecànics, famílies i aficionats, el Moto Club Abadesses continua treballant per poder consolidar la prova, tot i els requisits i permisos mediambientals que se li exigeixen.

En aquest sentit, i seguint altres investigacions que s'han fet en els darrers anys, s'ha finalitzat un estudi d'impacte ambiental elaborat amb observacions i anàlisis fetes en l'edició de l'any passat amb resultats molt positius. Així que l'entitat afronta amb optimisme el vistiplau de l'administració per la disputa del Santigosa en les zones que el fan atractiu, i per la creació d'una àrea de trial permanent.